Kansainvälinen verkkokauppatutkimus (tehtäväpaketti 6 tehtävä 3)


Rajaton verkkokauppa 



Verkkokauppa mahdollistaa nykyään ihmisille ostot ympäri maapalloa rajoista riippumatta. Erinäiset tuotteet ovat vain klikkausten päässä, ja pienen odottelun jälkeen, tuotteen tai tuotteet voi noutaa esimerkiksi Postin pakettiautomaatista tai vaikkapa K-Marketin noutopisteestä. Postin tekemässä suuressa verkkokauppatutkimuksessa, perehdytään suomalaisten sekä lukuisten muiden maiden arvostamiin asioihin verkkokauppaostamisten suhteen.
 
Tutkimuksen mukaan, suomalaisille tärkein asia verkkokauppaostoksissa on hinta. Tutkimukseen osallistuneista 65 % piti alhaista hintaa tärkeänä. Tärkeiksi katsottin myös halpa toimituskulu sekä se, ettei tuotetta ole saatavilla muualla. Kansainvälisesti vertailtuna, muissa maissa oli samankaltaisia arvostuksen kohteita verkkokaupan suhteen. Suomalaiset erottuivat eniten muista maista sen suhteen, että he eivät pidä niin tärkeänä mahdollisuutta valita toimitusnopeutta, kuin tutkimuksen muut osallistuja maat.

Tutkimuksen mukaan eniten verkkokaupoista ostetaan niin Suomessa, että maailmalla, vaatteita sekä kenkiä. Myös elektroniikka sekä kauneus ja terveystuotteet olivat suomalaisten arvostamia ostoksia. Kansainvälisessä vertailussa Suomi on kuitenkin jäljessä elektroniikan ja kauneuden suhteen. Maailmanlaajuisessa vertailussa suomalaiset olivat kovempia ostajia autojen ja mootoripyörien suhteen.

Korona ja verkkokauppa 

Koronavirus vaikutti myös verkkokauppoihin. Kotimaiset verkkokaupat ovat kasvaneet koronaviruksen aikana. Suomalaiset ovat pandemian aikana kasvattaneet kotimaisia verkkokauppa ostojaan jopa 36 %, kun taas ulkomaisista verkkokaupoista ostot kasvoivat 23 %. Suomessa ostettiin mm. vaatteita ja jalkineita 23 % enemmän pandemian aikana. Myös ruokaa ostettiin 18 % enemmän, mikä varmasti selittyy ravintolarajoituksilla sekä ihmisten halulla eristäytyä pandemian aikana. 

Vastuullisuus ja ympäristö 

Ympäristöasioissa me suomalaiset vedimme pidemmän korren verrattuna muihin vastaaja maihin. Aplodit sille! Kyselyssä kysyttiin pakkausmateriaalien kerrätyksestä sekä lajittelusta, niin 57 % suomalaisista vastasi kierrättäneensä pakkaukset asianmukaisesti, kun muista maista vastattiin, että 52 % kierrätti ja lajitteli oikein. Suomalaiset pitivät myös ympäristöystävällistä kuljetusta (hiilineutraalia) tärkeämpänä kuin verrokkimaat. 71 % suomalaisista on myös valmiita karsimaan toimitusajasta, jos se vähentää hiilidioksidipäästöjä, kun taas muista maista 57 % oli valmiita karsimaan toimitusajasta. 

Suomalaisille tärkeää tuntuu olevan ainakin hinta ja ympäristö. Tosin monesti on niin, että halpa hinta ei ole se vastuullisin vaihtoehto. Mutta toivottavasti jos valita täytyy, suuri osa meistä joustaa hinnassa eikä ympäristössä.

Kuvat:

Pexels, Photomix company

Pexels, Tima Miroshnichenko




Lähteet: 

https://minun.posti.fi/hubfs/Kansainv%C3%A4linen%20verkkokauppatutkimus%202021.pdf#_ga=2.34281697.1119897288.1637054829-416384642.1637054829. Luettu: 16.11.2021


Kommentit

Suositut tekstit