Mobiilisovellukset ja some (tehtäväpaketti 4 tehtävä 4)


Finnair somessa


Nykyään hyvän yrityksen viestinnässä tulee olla somekanavat hyvin edustettuina. Finnair ei ole tässä poikkeus ja lentoyhtiöllä onkin aktiivisesti viestintää somekanavillaan. Tarkastellanpas hiukan Finnairin eri sometilejä.

Facebook

Finnairin Facebook sivuilta löytyy aiheita vähän joka lähtöön. Tulee hiukan fiilis, että Facebook sivut eivät ole keskittyneet mihinkään tiettyyn aihepiiriin, vaan feedistä tuntuu löytyvän tiedotteita avatuista lentoreiteistä, maskien käytöstä aina Finnairin singersien joulukonsertteihin. Sivuista tulee vähän sekava tunne, kun kuvaruutuun pompsahtaa välillä ihmisten henkilökohtaisia postauksia, jotka liittyvät jotenkin Finnairiin. Välillä taas on jokin virallisen tuntuinen tiedote matkustajille esimerkiksi pandemiaan liittyviä matkustusohjeita jne. Sivuilla on kuitenkin laajasti tykkäyksiä, jopa 651 tuhatta! Käyttäjäkunta tuntuukin olevan melkoisen sekalaista, mutta yhteistä taitaa kuitenkin olla rakkaus matkusteluun ja lentämiseen. Ilmeisesti Facebook sivujen tarkoitus onkin tarjota jokaiselle jotakin.

Instagram

Instagram on palveluna taas hieman erilainen kuin Facebook. Instagram on kuvapalvelu, jossa ihmiset postaavat kuvia ja lyhyitä videoita elämästään. Finnairin Instagram sivuilla on paljon matkailuun liittyviä kuvia, joista välittyy iloisia fiiliksiä monista kaupungeista tai eksoottisista kohteista. Sivuilla on paljon myös kuvia Finnairin koneista sekä lentokentästä. Kuvista myös uhkuu nuorekkuus. On silmiinpistävää, että kuvissa onkin paljon nuoria aikuisia ja vanhukset loistavat poissaolollaan. Finnairin Instagramissa on 221 tuhatta seuraaja, mikä on karkeasti vain yksi kolmasosa Facebookin sivujen määrästä. Instagram onkin käsitykseni mukaan enemmän nuorempaan makuun tarkoitettu. Mutta joka tapaiuksessa, Instagram toimii erittäin hyvin markkinointitarkoituksessa houkuttelevilla kuvillaan ja vetoaakin varmasti hyvin sen käyttäjiin.

Twitter

Finnairin Twittertilillä seuraajia on 20,8 tuhatta seuraajaa, mikä on melkoisen pieni määrä verrattuna Instagramiin saatikka Facebookiin. Mikä pistää silmään Finnairin Twittertilissä, on huomattavasti voisiko sanoa informatiivisempi sävy. Sivulla on paljon tiedotteita mihin voi tällä hetkellä matkustaa ja ohjeita matkustuksen helpottamiseksi, niin lentoasemalla, että maailmalla. En tiedä osuuko henkilökohtainen analyysini oikeaan, mutta jotenkin tuntuu, että Twittertili on enemmän suunnattu yrityksille sekä yritysmatkailuun kuin rahvaalle.


Yhttenvetona voisi todeta, että Facebook ja Instagram on mielestäni enemmän tarkoitettu viihteelliseksi ja markkinointiin ja Twitter enemmän tiedottamiseen ja käytännön neuvoihin. Joka tapauksessa, kaikki kyseiset palvelut on hyvä valjastaa tehokkaaseen käyttöön, jos haluaa saada koneet täyteen!

Kuvat:

istockphoto, Finnair
istockphoto, Social Media


Lähteet:

https://www.facebook.com/search/top?q=finnair. Luettu: 15.11.2021

https://www.instagram.com/feelfinnair/?hl=fi. Luettu: 15.11.2021

https://twitter.com/FinnairSuomi?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor.
Luettu: 15.11.2021




Kommentit

  1. Olipa kiva lukea analyysiä Finnairin sosiaalisenmedian tileistä. Hyvää pohdintaa ja hyviä huomioita. Olit hienosti vertaillut eri tilejä myös keskenään. Yllätyin Finnairin facebook seuraajien määrästä, joten uuttakin tietoa tuli :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit