Verkkopalvelut ja SEO (tehtäväpaketti 3 tehtävä 4)


Monipuolinen Google



Google on paljon muutakin, kuin pelkkä hakukone. Googlella riittää työkaluja niin yrityksille, kuin myös kuluttajille. Tässäpä muutama esimerkki Googlen palveluista yritysmaailman tarpeisiin:

Google Analytics

Google Analytics on ohjelma, joka kerää dataa verkkosivujen kävijöistä. Tiedot kävijöistä kerätään Googlen palvelimelle, josta tietoja voidaan analysoida Googlen Analytics ohjelmalla. 

Yrityksille tästä ohjelmasta on valtava hyöty! Ohjelman avulla yritykset voivat analysoida asiakaskuntaansa paremmin, ja kohdentaa esimerkiksi markkinointiaan paremmin. Ohjelmalla voidaan seurata esimerkiksi minkälaisilla laitteilla asiakkaat käyvät yrityksen sivuilla, ja näin voidaan tehdä sivuista vaikkapa mobiiliystävällisemmät.

Ohjelmalla pystytään siis keräämään ja analysoimaan dataa, mikä on elintärkeää yritysmaailmassa. Analyticsin avulla resursseja pystytään kohdentamaan oikeaan paikkaan, kun tiedetään jotain asiakkaiden mieltymyksistä.

 Google Surveys


Google Surveys on ohjelma, jolla voidaan tehdä räätälöityjä markkinatutkimuksia. Kyselyissä voidaan suhteellisen nopeasti selvittää jonkin tietyn kohderyhmän mieltymyksiä tai muita kulutustottumuksia.

Tämäkin Google-ohjelma auttaa yrityksiä selvittämään asiakkaidensa mieltymyksiä. Google Survey on hyödyllinen, koska sillä voidaan tehdä täsmällisiä kysymyksiä, ja näin ollen analysoida tarkasti, miten esimerkiksi jokin yritys voisi tehdä tuotteistaan tai palveluistaan mieluisemman asiakkaalleen. 


Google Trends


Google Trends on palvelu, millä voidaan seurata ihmisten Googlehakuja ympäri maailmaa. Palvelulla voidaan vertailla ihmisten hakuja esimerkiksi eri ajanjaksoilla. Toisin sanoen Google Trendsin avulla pystytään selvittämään ihmisten kiinnostuksen kohteita ympäri maailmaa ja mitenkä ne muuttuvat aikojen saatossa.

Liiketoiminnassa Google Trendsiä voidaan hyödyntää tehokkaasti. Jos vaikka haluat kehittää verkkokaupan tuotevalikoimaa, oli se sitten vaatteita, kenkiä, kitaroita tai mitä ikinä verkkokaupoissa myydäänkään, Google Trendsin avulla pystyt selvittämään minkälaisia tuotteita ihmiset hakevat Google hauissaan. Näin saadaan dataa, mitä verkkokaupassa kannataa myydä ja mitä ei. Eli tämäkin Googlepalvelu on erittäin hyödyllinen yritysten liiketoiminnan kannalta!

Kaikki edellä mainitut Google sovellukset auttavat yrityksiä ymmärtämään asiakaskuntaansa paremmin. Kun ottaa nämä kaikki työkalut yrityksen valikoimaan, voisi kuvitella, että ei jää epäselväksi, mitä asiakkaat haluavat ja mitä heille tarjota. Kyllä ne sitten Googlella osaa!


Kuvat:

istockphotos, Google

istockphotos, Google Trends


Lähteet:

https://marketingplatform.google.com/about/analytics/features/. Luettu: 9.11.2021

https://www.xetnet.fi/7-syyta-ottaa-google-analytics-kayttoon/. Luettu: 9.11.2021

https://trends.google.com/trends/?geo=FI. Luettu: 9.11.2021

https://marketingplatform.google.com/about/surveys/. Luettu: 9.11.2021









Kommentit

  1. Hei Tuomas! Tämä oli kattava ja asiapitoinen teksti Googlen palveluista. Olet selvästi perehtynyt aiheeseen. Jäsentely oli jälleen kerran hyvin selkeä, kiitos siitä! Olisi ollut kiva kuulla, onko sinulla itselläsi kokemuksia näistä palveluista ja jos on niin millaisia.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit