Ryhmäblogi - Ryhmä B 



Haaga-Helian digitaalisen liiketoiminnan opintojaksolla saimme tehtäväksemme tutustua digitaaliseen liiketoimintaan kirjoittamalla aiheesta blogitekstejä. Aloitamme nyt matkamme tällä yhteisellä tekstillä.

Projektiryhmäämme kuuluvat Ida, Tuomas, Laura ja  Maija. Olemme kaikki Haaga-Helian ensimmäisen ja toisen vuoden liiketalouden opiskelijoita ja lähdimme yhdessä pohtimaan mitä on digitaalinen liiketoiminta, mitä käsite tarkoittaa meille ja missä tilanteissa törmäämme siihen arjessamme. Huomasimme, että digitaalista liiketoimintaa on kaikkialla ympärillämme ja se vaikuttaa jokapäiväiseen elämäämme. Ohessa on ajatuskartta, johon kokosimme pohdintamme Mindmup-sivuston avulla. Blogitekstissä avaamme ajatuskartan sisältöä paremmin.


Kuva 1. Ryhmän pohdinnat digitaalisesta liiketoiminnasta

Termi voidaan käsittää monilla eri tavoilla. Ääripään määritelmä esimerkiksi tunnistaa digitaaliseksi liiketoiminnaksi vain toiminnan, missä tuotetaan tai myydään yksinomaan jotain täysin digitaalista. Mikään muu ei liiku kuin bitit, ja raha tulee täysin biteistä. Tällainen palvelu on esimerkiksi Spotify. Määritelmä on kuitenkin kapea, eikä ainakaan arkikäytössä riitä kertomaan koko totuutta. (Digia) On kuitenkin varmaa, että nykypäivänä on lähes mahdotonta löytää yritystä, jonka liiketoiminta ei olisi jollain tasolla digitalisoitua. Vähintäänkin ajanvaraus- tai kassajärjestelmät ovat usein digitaalisia. Digitaalinen liiketoiminta voi olla osana monia asioita; markkinointia, myyntiä, automaatiojärjestelmiä teollisuudessa, viestintäpalveluita tai pilvialustapalveluita.

Moni liiketoimintamalli on digitalisoitunut tällä vuosituhannella. Esimerkiksi videovuokraamot ovat kadonneet lähes kokonaan ja toiminta on siirtynyt digitaaliseksi. Nykyään elokuvat katsotaan suoratoistopalveluista, kuten Netflixistä tai vuokrataan esimerkiksi Apple tv:stä. Myös ostosten teko on asteittain siirtynyt verkkoon ja erilaisiin sovelluksiin. Ensin yleistyi erilaisten tuotteiden kuten lomamatkojen ja vaatteiden ostaminen netin välityksellä. Nyt kuluttajan on mahdollista tilata viikon ruokatarvikkeet kotiovelleen muutamalla napin painalluksella.

Digitalisaatiossa on paljon hyviä puolia kuten sen mahdollistama nopea tiedonkulku ja työn tehostuminen. Erilaisten automatisointien ja prosessien optimoimisen hyödyt voivatkin olla yritykselle merkittäviä. Maailmanlaajuisesti digitaalisuuden luomia hyötyjä voidaan pohtia taloudellisen näkökulman lisäksi myös ekologisesta näkökulmasta. Kuinka esimerkiksi paperijätteen määrä on pienentynyt. Me kaikki muistamme vielä ajan, jolloin eteinen täyttyi sanomalehdistä, mainoksista ja laskuista. Paperisista siis! Nykyään suurin osa näistä toimitetaan lähinnä digitaalisesti, mikä on toki hyödyllistä, niin luonnon kuin kustannustehokkuudenkin kannalta.

Digitalisaatio voi kuitenkin myös aiheuttaa päänvaivaa niin työntekijöille kuin kuluttajillekin. Kaikilla ei ole riittävää taitoa ja kykyä käyttää digitaalisia vaihtoehtoja, jolloin niistä saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä ja esimerkiksi työn tehokkuus saattaakin tehostumisen sijaan heikentyä. Siksi yrityksen henkilöstön koulutus nousee isoon rooliin digitaalisessa liiketoiminnassa. Digimaailmassa liikkuva valtava tiedonmäärä voi myös puuduttaa käyttäjänsä niin, että jotain oleellista jää häneltä huomaamatta. Mahdollisesta digitaalisuusähkystä huolimatta ryhmämme on sitä mieltä, että digitaalinen liiketoiminta on positiivinen asia ja se tarjoaa huikeita tulevaisuuden mahdollisuuksia yrityksille. Siksi lähdemmekin innostuneita tutustumaan aiheeseen paremmin.

Tervetuloa mukaan matkallemme digitaalisen liiketoiminnan maailmaan!


Maija, Ida, Tuomas ja Laura, Ryhmä B

 

Lähteet: https://resources.digia.com/digitaalinen-liiketoiminta Luettu: 30.10.2021

Lähteet: https://uudenkehittajablog.blogspot.com/2019/10/mita-on-digitaalinen-liiketoiminta.html

Luettu: 29.10.2021

Kuvat: Canva


Kommentit

Suositut tekstit