Ryhmäblogi - Ryhmä B
Haaga-Helian digitaalisen liiketoiminnan opintojaksolla
saimme tehtäväksemme tutustua digitaaliseen liiketoimintaan kirjoittamalla
aiheesta blogitekstejä. Aloitamme nyt matkamme tällä yhteisellä tekstillä.
Projektiryhmäämme kuuluvat Ida, Tuomas, Laura ja Maija.
Olemme kaikki Haaga-Helian ensimmäisen ja toisen vuoden liiketalouden
opiskelijoita ja lähdimme yhdessä pohtimaan mitä on digitaalinen liiketoiminta,
mitä käsite tarkoittaa meille ja missä tilanteissa törmäämme siihen arjessamme.
Huomasimme, että digitaalista liiketoimintaa on kaikkialla ympärillämme ja se
vaikuttaa jokapäiväiseen elämäämme. Ohessa on ajatuskartta, johon kokosimme
pohdintamme Mindmup-sivuston avulla. Blogitekstissä avaamme ajatuskartan
sisältöä paremmin.
Kuva 1. Ryhmän pohdinnat digitaalisesta
liiketoiminnasta
Termi voidaan käsittää monilla eri tavoilla. Ääripään
määritelmä esimerkiksi tunnistaa digitaaliseksi liiketoiminnaksi vain
toiminnan, missä tuotetaan tai myydään yksinomaan jotain täysin digitaalista.
Mikään muu ei liiku kuin bitit, ja raha tulee täysin biteistä. Tällainen
palvelu on esimerkiksi Spotify. Määritelmä on kuitenkin kapea, eikä ainakaan
arkikäytössä riitä kertomaan koko totuutta. (Digia) On kuitenkin varmaa,
että nykypäivänä on lähes mahdotonta löytää yritystä, jonka liiketoiminta ei
olisi jollain tasolla digitalisoitua. Vähintäänkin ajanvaraus- tai kassajärjestelmät
ovat usein digitaalisia. Digitaalinen liiketoiminta voi olla osana monia
asioita; markkinointia, myyntiä, automaatiojärjestelmiä teollisuudessa,
viestintäpalveluita tai pilvialustapalveluita.
Moni liiketoimintamalli on digitalisoitunut tällä vuosituhannella.
Esimerkiksi videovuokraamot ovat kadonneet lähes kokonaan ja toiminta on
siirtynyt digitaaliseksi. Nykyään elokuvat katsotaan suoratoistopalveluista,
kuten Netflixistä tai vuokrataan esimerkiksi Apple tv:stä. Myös ostosten teko
on asteittain siirtynyt verkkoon ja erilaisiin sovelluksiin. Ensin yleistyi
erilaisten tuotteiden kuten lomamatkojen ja vaatteiden ostaminen netin
välityksellä. Nyt kuluttajan on mahdollista tilata viikon ruokatarvikkeet
kotiovelleen muutamalla napin painalluksella.
Digitalisaatiossa on paljon hyviä puolia kuten sen mahdollistama
nopea tiedonkulku ja työn tehostuminen. Erilaisten automatisointien ja
prosessien optimoimisen hyödyt voivatkin olla yritykselle merkittäviä.
Maailmanlaajuisesti digitaalisuuden luomia hyötyjä voidaan pohtia taloudellisen
näkökulman lisäksi myös ekologisesta näkökulmasta. Kuinka esimerkiksi paperijätteen
määrä on pienentynyt. Me kaikki muistamme vielä ajan, jolloin eteinen täyttyi
sanomalehdistä, mainoksista ja laskuista. Paperisista siis! Nykyään suurin osa
näistä toimitetaan lähinnä digitaalisesti, mikä on toki hyödyllistä, niin
luonnon kuin kustannustehokkuudenkin kannalta.
Digitalisaatio voi kuitenkin myös aiheuttaa päänvaivaa niin
työntekijöille kuin kuluttajillekin. Kaikilla ei ole riittävää taitoa ja kykyä
käyttää digitaalisia vaihtoehtoja, jolloin niistä saattaa olla enemmän haittaa
kuin hyötyä ja esimerkiksi työn tehokkuus saattaakin tehostumisen sijaan
heikentyä. Siksi yrityksen henkilöstön koulutus nousee isoon rooliin
digitaalisessa liiketoiminnassa. Digimaailmassa liikkuva valtava tiedonmäärä
voi myös puuduttaa käyttäjänsä niin, että jotain oleellista jää häneltä huomaamatta.
Mahdollisesta digitaalisuusähkystä huolimatta ryhmämme on sitä mieltä, että
digitaalinen liiketoiminta on positiivinen asia ja se tarjoaa huikeita
tulevaisuuden mahdollisuuksia yrityksille. Siksi lähdemmekin innostuneita
tutustumaan aiheeseen paremmin.
Tervetuloa mukaan matkallemme digitaalisen liiketoiminnan
maailmaan!
Maija, Ida, Tuomas ja Laura, Ryhmä B
Lähteet: https://resources.digia.com/digitaalinen-liiketoiminta
Luettu: 30.10.2021
Lähteet: https://uudenkehittajablog.blogspot.com/2019/10/mita-on-digitaalinen-liiketoiminta.html
Luettu: 29.10.2021
Kuvat: Canva
Kommentit
Lähetä kommentti