Digitaalinen markkinointi ja sisällöt (tehtäväpaketti 5 tehtävä 4)


Sisältömarkkinoinnin voima  


Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on tuottaa sisältöä, jota sen kohderyhmä arvostaa tai hyötyy siitä jotenkin. Sisältömarkkinoinnin tulisi olla jatkuvaa ja johdonmukaista ja sen tulisi olla saavutettavissa parhaiten tavoitettavissa digitaalisissa kanavissa. Sillä pyritään sitouttamaan asiakkaita psysymään jatkossakin asiakkaina sekä löytämään uusia. (wikipedia 2021)

Tuloksellisuus

Red Bullin sivuilla löytyy mitä ihmeellisintä sisältöä. Sisältöön on todellakin panostettu ja videoihin onkin selkeästi käytetty paljon rahaa ja aikaa. Kaikki, jotka ovat kiinnostuneita urheilusta ja varsinkin extreme-lajeista eivät voi olla tykkäämättä kyseisistä sivuista.
Red Bullin sivujen kohderyhmä on mitä ilmeisemmin urheilusta kiinnostuneet ihmiset. Sisältö on todella kattava ja sieltä löytyy vaikuttavia videoita aina pyöräilystä Formula 1:iin. Red Bullin sivut houkuttavatkin varmasti paljon ihmisiä, ja uskoisin, että Red Bull on hoitanut hakukoneoptimoinnin kuntoon, joten ihmiset varmasti löytävät sivuille. Red Bullin logo ja värit ovat näkyvästi esillä, ja jäävätkin varmasti ihmisten mieleen. Uskoisin, että Red Bullin sisältömarkkinointi on varsin tuloksellista. Sen tarjoama laadukas sisältö ja hyvä brändäys jättävät varmasti muistijäljen nettisivulla vierailijoiden aivonystyröihin. Sitten kun Unto-urheilija seuraavan kerran näkee Red Bullin energiajuoman, niin ehkäpä aivopesu on tepsinyt ja hän ostaa tuotteen. Sitten kun miettii, että näitä vierailijoita nettisivuilla on tuhansia ellei miljoonia, niin voi vain kuvitella miten paljon Red Bull saa tuotteitaan kaupaksi sekä nimeään esille.


Veikkauksen sivuilla mentäessä, vastaan tulee heti paljon erinäisiä tarinoita eri elämän aloilta aina kulttuurista urheiluun. Ilmeisesti ainakin osalla tarinoista on tarkoitus tuoda esille veikkauksen tuen kohteita, ja näin ollen varmasti rakentaa veikkauksesta positiivista hyväntekijän kuvaa. Veikkaus oy onkin melkoisen ristiriitainen yhtiö, koska sen katsotaan mahdollistavan rahapelit ja näin ollen aiheuttavan paljon yhteiskunnallistakin keskustelua nostattanutta peliriippuvuutta. Mutta toisaalta se tukee myös yhteiskunnan monia eri osa-alueita. Ehkäpä nettisivujen laaja sisältö herättää ihmisissä myötätuntoa ja näin myös antaa veikkauksesta hyväksyttävemmän mielikuvan. Pohdittaessa veikkauksen tuloksellista sisältömarkkinointia, tulee ajatelleeksi veikkauksen monopoliasemaa. Veikkauksella ei juuri kilpailua ole, joten rahapelejä pelaavat ihmiset tulevat sivuille joka tapauksessa, joten vaikea sanoa onko sivujen sisällöllä niin paljon väliä kunhan rahapelit vain toimivat. Mutta ehkäpä koskettavat tarinat nettisivuilla herättävät auttamisen halun, ja mikäpä sen parempi keino auttaa, kuin rahoittaa veikkauksen toimintaa!

Kuva:
istockphoto,  content marketing


Lähteet:


https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/mita-sisaltomarkkinointi-on. Luettu: 15.11.2021

https://www.redbull.com/int-en/discover. Luettu: 15.11.2021

https://www.veikkaus.fi/fi/x/kategoria/riski. Luettu: 15.11.2021

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sis%C3%A4lt%C3%B6markkinointi. Luettu: 15.11.2021


Kommentit

Suositut tekstit