Lean Canvas - tekijät joista kehittelemämme palvelu koostuu
Tunnistimme palvelumme mahdollisiksi asiakassegmenteiksi
ikääntyvät ihmiset, heidän lähiomaisensa sekä julkiset toimijat,
kuten kunnat ja yritykset. Kaksi ensimmäistä segmenttiä ostaisi palvelumme
itselleen tai ikääntyvälle läheiselleen, kaksi jälkimmäistä ryhmää taas hankkii
palvelumme välittääkseen sen edelleen omille asiakkailleen. Aikaisiksi
omaksujiksi nimesimme juuri kunnat sekä yksityiset palvelutalot ja hoivakodit,
sillä koimme että heillä voisi olla todellista mielenkiintoa ostaa palvelua.
Palvelunkäyttäjien ongelmia ovat
yksinäisyys, sosiaalisten tilanteiden väheneminen sekä terveyden ja vireystilan
heikkeneminen. Lisäksi heillä voi olla puutteita digitaalisissa taidoissa ja
pitkät välimatkat vaikeuttavat kulttuuritapahtumien äärelle pääsemistä.
Lipputulot ja ruoka- sekä juomamyynnit muodostavat
pääosan kassavirrasta. Oheistuotteiden myynti, kuten dvd- sekä cd-levyt kasvattavat
kassavirtaa. Myös palvelun laitevuokraus sekä mahdolliset yhteistyö- ja
sponsorointikumppanit paikallisilta yrityksiltä olisivat tulonlähteitä.
Miten saada vipinää vanhojen ihmisten
elämään, kun välimatkat ovat liian pitkiä tai jos fysiikka rajoittaa menoa? Palvelumme
tarjoama ratkaisu asiakkaan ongelmaan on tuoda se konkreettisesti
lähelle palvelun käyttäjää. Toimitetaan valmis paketti, jossa laitteet, kuten
äänentoisto, näyttö ynnä muu laitteisto tuodaan esimerkiksi palvelutaloon,
kunnantalolle tai kirjastoon. Tällöin voidaan koota suurempi joukko nauttimaan
elämyksestä ja näin ollen tuoda myös sosiaalisuutta mukaan kokemukseen.
Yhteiset kulttuurikokemukset parantavat yksilön elämänlaatua sekä lisäävät
vireyttä yksinäiseen arkeen.
Arvolupauksemme on tuottaa helposti saavutettava ja laadukas
kulttuurikokemus, joka mahdollistaa sosiaalisen vuorovaikutuksen muiden
palvelun käyttäjien kanssa. Ajatuksena on tarjota korkean tason virkistävä
elämys ja luoda arjesta luksusta valmiilla paketilla. Kuvailemme
HomeOpera-palveluamme näin: ” HomeOpera muuttaa kunnan tai yrityksen tilat
täyden palvelun ja elämyksen kulttuurisaleiksi.”
Kanaviksemme valitsimme palvelua ostavien julkisten toimijoiden tai
yritysten viestintäkanavat, joilla tarkoitamme esimerkiksi niitä kunnan omia
viestintäkanavia, joissa ilmoitetaan ostetusta palvelusta kohderyhmälle. Muita
kanavia ovat omat HomeOperan nettisivut, käyttäjien antamat suositukset esimerkiksi
ystäville ja tuttaville, Oopperan kautta tulevat suositukset tai nettisivuilla olevat
maininnat palvelusta. Näiden lisäksi palvelumme mainoskanavina toimivat
tavalliset juliste- ja lehtimainokset sekä uutiskirjeet.
Kustannusrakenteen näemme muodostuvan seuraavista asioista; paikan päälle
tuotavien laadukkaiden laitteiden hankinnasta, esittämiseen tarvittavien
alustojen ja/tai sovellusten hankinnasta sekä tuotekehityksestä. Lisäksi kustannuksia
muodostuu alihankkijoiden palkkioista, joihin kuuluu muun muassa laitteiden
kuljetus ja palkat, oman henkilöstömme palkat sekä markkinointiin liittyvät
kulut. Yhtenä kuluna kustannusrakenteessamme on myös mahdolliset
kulttuuritapahtuman hankintakulut.
Avainmittareitamme ovat tilausmäärät, jolla
tarkoitamme kuntien/kaupunkien tai yritysten palvelun tilausmääriä. Liikevaihto
ja palautekyselyt ovat myös selviä avainmittareita. Asiakasmäärät ja
osallistumisprosentti kertovat konkreettisesti palvelun käyttäjämääristä. Viimeisenä
hyvänä avainmittarina voidaan pitää uusintaostojen määrää, joka kertoo, miten
palvelumme on otettu vastaan.
Parhaana kilpailuetunamme
pidämme yksinoikeutta valikoituihin laadukkaisiin kulttuuriesityksiin, joilla
houkuttelemme asiakkaita. Kilpailuetuihimme kuuluu myös palvelumme
yhteisöllinen vaikutus. Uskomme, että palvelumme tulee parantamaan useiden
ihmisten elämänlaatua ja luomaan yhteisöllisen tunnelman hiljentyneille
syrjäseuduille sekä palvelutaloihin ja kirjastoihin ympäri Suomea.
Palvelun toteuttamiseen liittyen suurimpia
ongelmia on ratkaista, kuinka tehdä kokemuksesta mahdollisimman autenttinen ja
miten tuoda sosiaalista aspektia kokemukseen.
Ryhmä B
Kuvat: Canva
Kommentit
Lähetä kommentti