Lean Canvas - tekijät joista kehittelemämme palvelu koostuu



Lean Canvas on Ash Mauryan kehittämä työkalu liiketoiminnan suunnitteluun. Se on muunnelma Alex Osterwaldersin luomasta Business Model Canvasista ja sisältää kahdeksan osiota; asiakassegmentit, ongelman, arvolupauksen, ratkaisun, kanavat, kassavirran, kustannusrakenteen, avainmittarit ja kilpailuedun. Hyödynsimme tätä työkalua opintojakson projektityön suunnittelussa ja tässä blogissa kerromme tarkemmin miltä ryhmämme tekemä Lean Canvas näyttää ja mistä tekijöistä suunnittelemamme palvelu koostuu. Suunnittelun pohjana oli ajatus siitä, kenelle haluamme palvelua kehittää ja osiot käymme tekstissä läpi mallin mukaisessa numerojärjestyksessä.


Tunnistimme palvelumme mahdollisiksi asiakassegmenteiksi ikääntyvät ihmiset, heidän lähiomaisensa sekä julkiset toimijat, kuten kunnat ja yritykset. Kaksi ensimmäistä segmenttiä ostaisi palvelumme itselleen tai ikääntyvälle läheiselleen, kaksi jälkimmäistä ryhmää taas hankkii palvelumme välittääkseen sen edelleen omille asiakkailleen. Aikaisiksi omaksujiksi nimesimme juuri kunnat sekä yksityiset palvelutalot ja hoivakodit, sillä koimme että heillä voisi olla todellista mielenkiintoa ostaa palvelua.

Palvelunkäyttäjien ongelmia ovat yksinäisyys, sosiaalisten tilanteiden väheneminen sekä terveyden ja vireystilan heikkeneminen. Lisäksi heillä voi olla puutteita digitaalisissa taidoissa ja pitkät välimatkat vaikeuttavat kulttuuritapahtumien äärelle pääsemistä.

Lipputulot ja ruoka- sekä juomamyynnit muodostavat pääosan kassavirrasta. Oheistuotteiden myynti, kuten dvd- sekä cd-levyt kasvattavat kassavirtaa. Myös palvelun laitevuokraus sekä mahdolliset yhteistyö- ja sponsorointikumppanit paikallisilta yrityksiltä olisivat tulonlähteitä.

Miten saada vipinää vanhojen ihmisten elämään, kun välimatkat ovat liian pitkiä tai jos fysiikka rajoittaa menoa? Palvelumme tarjoama ratkaisu asiakkaan ongelmaan on tuoda se konkreettisesti lähelle palvelun käyttäjää. Toimitetaan valmis paketti, jossa laitteet, kuten äänentoisto, näyttö ynnä muu laitteisto tuodaan esimerkiksi palvelutaloon, kunnantalolle tai kirjastoon. Tällöin voidaan koota suurempi joukko nauttimaan elämyksestä ja näin ollen tuoda myös sosiaalisuutta mukaan kokemukseen. Yhteiset kulttuurikokemukset parantavat yksilön elämänlaatua sekä lisäävät vireyttä yksinäiseen arkeen.

Arvolupauksemme on tuottaa helposti saavutettava ja laadukas kulttuurikokemus, joka mahdollistaa sosiaalisen vuorovaikutuksen muiden palvelun käyttäjien kanssa. Ajatuksena on tarjota korkean tason virkistävä elämys ja luoda arjesta luksusta valmiilla paketilla. Kuvailemme HomeOpera-palveluamme näin: ” HomeOpera muuttaa kunnan tai yrityksen tilat täyden palvelun ja elämyksen kulttuurisaleiksi.”

Kanaviksemme valitsimme palvelua ostavien julkisten toimijoiden tai yritysten viestintäkanavat, joilla tarkoitamme esimerkiksi niitä kunnan omia viestintäkanavia, joissa ilmoitetaan ostetusta palvelusta kohderyhmälle. Muita kanavia ovat omat HomeOperan nettisivut, käyttäjien antamat suositukset esimerkiksi ystäville ja tuttaville, Oopperan kautta tulevat suositukset tai nettisivuilla olevat maininnat palvelusta. Näiden lisäksi palvelumme mainoskanavina toimivat tavalliset juliste- ja lehtimainokset sekä uutiskirjeet.

Kustannusrakenteen näemme muodostuvan seuraavista asioista; paikan päälle tuotavien laadukkaiden laitteiden hankinnasta, esittämiseen tarvittavien alustojen ja/tai sovellusten hankinnasta sekä tuotekehityksestä. Lisäksi kustannuksia muodostuu alihankkijoiden palkkioista, joihin kuuluu muun muassa laitteiden kuljetus ja palkat, oman henkilöstömme palkat sekä markkinointiin liittyvät kulut. Yhtenä kuluna kustannusrakenteessamme on myös mahdolliset kulttuuritapahtuman hankintakulut.

Avainmittareitamme ovat tilausmäärät, jolla tarkoitamme kuntien/kaupunkien tai yritysten palvelun tilausmääriä. Liikevaihto ja palautekyselyt ovat myös selviä avainmittareita. Asiakasmäärät ja osallistumisprosentti kertovat konkreettisesti palvelun käyttäjämääristä. Viimeisenä hyvänä avainmittarina voidaan pitää uusintaostojen määrää, joka kertoo, miten palvelumme on otettu vastaan.

Parhaana kilpailuetunamme pidämme yksinoikeutta valikoituihin laadukkaisiin kulttuuriesityksiin, joilla houkuttelemme asiakkaita. Kilpailuetuihimme kuuluu myös palvelumme yhteisöllinen vaikutus. Uskomme, että palvelumme tulee parantamaan useiden ihmisten elämänlaatua ja luomaan yhteisöllisen tunnelman hiljentyneille syrjäseuduille sekä palvelutaloihin ja kirjastoihin ympäri Suomea.

Palvelun toteuttamiseen liittyen suurimpia ongelmia on ratkaista, kuinka tehdä kokemuksesta mahdollisimman autenttinen ja miten tuoda sosiaalista aspektia kokemukseen.


                                       Ryhmä B

 

Kuvat: Canva



Kommentit

Suositut tekstit